Guide: Sådan planlægger du en stor fest

Indlæser...
Guide: Sådan planlægger du en stor fest

I løbet af året er der en lang række forskellige begivenheder. Både større og mindre begivenheder, men fælles er, at de skal fejres. Dertil er der eksempelvis tale om konfirmation, studentergilde, bryllup, barnedåb, jubilæum, fødselsdag og mere til.

Hvis du står overfor at skulle invitere til en stor fest, men ikke har fået helt styr på festlighederne endnu, så er du havnet det helt rigtige sted. Nedenfor har vi nemlig lavet en guide, hvori vi har samlet vores bedste tip til at holde en god fest.

 

En god fest kræver planlægning

Listen over festlige lejligheder er heldigvis lang, og de giver anledning til at samle familie og venner til et stemningsfyldt arrangement. Dog kan større fester kræve en smule planlægning.

Ligegyldigt hvilken anledning eller mærkedag, som skal fejres, så er der en række ting, der skal være styr på. Indledningsvist skal der eksempelvis vælges dato for festlighederne. Derudover skal du gøre dig overvejelser omkring lokation for festen og måske vigtigst af alt, så skal du finde ud af, hvem du ønsker at fejre dagen med. Når du har fået styr på dato, lokation og gæsteliste er du klar til at sende indbydelser ud. Hertil kan det både være på traditionel vis med en fysisk invitation, men derudover findes der også forskellige måder til at invitere dine gæster digitalt. Det kan blandt andet være en digital begivenhed eller en fælles gruppesamtale.

Vigtigst af alt i den forbindelse er, at alle gæster modtager indbydelsen. Dertil kan det være en fordel at informere gæsterne om en svarfrist for at melde tilbage, om de deltager eller ej. Dette gør nemlig, at den efterfølgende planlægning forløber sig væsentligt mere gnidningsfrit.

 

Mad og drikke til festen

I forbindelse med planlægningen af en fest, skal du også overveje følgende, hvilket mad skal der på menuen, hvilke drikkevarer skal der serveres til, skal maden leveres eller være hjemmelavet og skal der serveringspersonale eller sørger I selv for den del?

Kombinationerne af førnævnte valgmuligheder er mange, hvortil de overordnede muligheder er næsten uendelige. Derfor vil der med garanti også være en konstellation, der passer perfekt til dit arrangement.

For at give indblik i de mange muligheder, så kan det blandt andet vedrører drikkevarer. Det kan være du ønsker vin til maden, men hvor mange forskellige slags? Derudover kan det være, at du ønsker sodavand eller andre alkoholfrie alternativer. Efter maden kan det være, at cocktailbaren åbner, men hvilke cocktails står der på drinkskortet?

Det er alt sammen ting du skal få styr på. Derudover bør du overveje, om du eksempelvis selv vil sammensætte og kreere udvalget af drinks. Modsat kan du gøre det nemt for dig selv ved at indkøbe drinkspakker til formålet samt printe drinksopskrifterne, så gæsterne selv kan gå i gang bag baren.

 

Få styr på borddækningen

Når du har krydset de ovenstående punkter af listen, så er det blevet tid til, at der eksempelvis skal styr på borddækning. Dertil er det ligeledes relevant at finde ud af, om man ønsker en bordplan, og hvis det er tilfældet, så skal det selvfølgelig besluttes, hvordan bordene samt gæsterne skal placeres.

Alt efter, hvordan lokationen ser ud, kan det være, at bordene skal formes i en hestesko, placeres i en linje, så du ender med et langt bord eller måske skal bordene samles i mindre grupper?

I forbindelse med placering af gæsterne kan du gribe det an på lidt forskellige måder. Dertil kan du stille dig et par spørgsmål. Et spørgsmål kunne blandt andet være, om du ønsker, at par sidder placeret ved siden af hinanden? Ligeledes om de forskellige sider af familien skal placeres samlet?

Nok snak om selve bordplacering og bordplan, nu springer vi videre til noget mere spændende nemlig bordpynt. Pynten vil ofte afhænge af anledningen, hvor det til et studentergilde vil være ideelt, at temaet matcher huens farve og en ide kan eventuelt være at pynte bordene med miniature studenterhuer.  Modsat så vil flag næsten være en nødvendighed til fødselsdage og jubilæer. Til bryllupper må man næsten ikke gå på kompromis med blomsterdekorationerne, og til barnedåben er balloner et oplagt valg.

Dog er der også nogle fællesnævnere, der altid er en god ide uanset, hvilken fest du skal holde herunder kan lysestager, servietter og sugerør fremhæves som eksempler herpå.

Udover at bordet skal pyntes, så skal det selvfølgelig også dækkes fint med service, hvortil du bør undersøge, om du har nok selv, skal låne lidt ekstra af venner ellers kunne en tredje mulighed være at leje servicen, så du ikke behøver bekymre dig om, hvorvidt du har tallerkner, bestik og glas nok til anledningen.

 

Skab en festlig stemning

Pynten bidrager til at skabe nogle festlige rammer, og hvis pynten skal være ekstra festlig, kan du overveje, om du ønsker at invitere til temafest eksempelvis Hawaii fest eller diskofest.

Udover festpynt, så vil musik ligeledes kunne skabe den helt rigtige stemning til din fest. Derudover er festlige indslag som eksempelvis festsange, taler og andet underholdning også ideelle måder at skabe en mindeværdig fest, hvor stemningen er i top.

 

Et festligt touch

Når der er tale om en større fest, så er der en række ting, der kan sætte prikken over i’et. I den forbindelse kan vi eksempelvis ikke komme udenom en isterningemaskine, da denne sikrer lækre kolde drikkevarer til dine gæster. Derudover er blandt andet slush-ice maskine eller softicemaskine også festlige samtidig med, at de eksempelvis giver dine gæster mulighed for at få en dejlig softice til dessert eller at køle sig ned med en slush-ice.

Der er både mulighed for at leje de ovenstående eksempler, men hvis du nyder at holde fest og gør det hyppigt, så kan du også med fordel overveje, om du ønsker at købe maskinen selv.

 

Vi håber, at du nu er klar til at holde et brag af en fest. I ønskes en rigtig god fest herfra!



Trustpilot ratings 4.7 Google ratings 4.8
Copyright © 2015-2022 Barlife Aps
Dankort VISA MasterCard JCB MobilePay Maestro American Express Viabill Klarna